Striktare regler om spelreklam

Att spelvärlden är i gungning råder det ingen tvekan om och tydligt var detta nu under Almedalsveckan där spelpolitiken diskuterades flitigt – något som civilminister Ardalan Shekarabi riktade skarp kritik mot var mot hur de oreglerade spelbolagen marknadsför sig i dagsläget.

marketing marknadsföring MINDREKommer spelmonopolet att falla inom en snar framtid? Ja. Svarar civilminister Ardalan Shekarabi under förra veckans samtal i Almedalen och passade samtidigt på att kasta en känga mot de oreglerade spelbolagens sätt att marknadsföra sina casinon och spelverksamheter i landet. Bland annat sa han att det idag finns en hel del aggressiva marknadsföringsmetoder vilka dessutom ofta specifikt riktas mot riskgrupper eller rent av mot minderåriga. Vad man menar är även att man nu tydligt kunnat se under fotbolls EM hur man dessutom fullkomligt struntat i tanken om måttfullhet i sin reklam då det varit ett stort pådrag reklammässigt för att locka spelarna att spela hos olika spelaktörer under EM. I en intervju med tidningen Resumé säger han till exempel också att men generellt sett idag utsätter svenskarna för extremt intensiv marknadsföring av spel både på nätet och i tv-rutan, långt från en gräns som man skulle kunna kalla för måttfull. Därför vill han även poängtera hur vi i Sverige kommer behöva sätta hårdare regler gällande just spelmarknadsföring med bakgrund till att den planerade reformen av spelmarknaden sakteligen är på väg att genomförs. Vad han menar är att en del av poängen med slopningen av spelmonopolet till förmån för spellicenser är att vi ska få ett system som skyddar konsumenterna från att drabbas av spelandet negativa konsekvenser och då är, enligt Shekarabi, marknadsföringsbegränsningar en viktig aspekt.

Inte helt oproblematiskt

Något som dock inte kommer bli helt och hållet oproblematiskt för regeringens nya lagförslag gällande marknadsföringen av spel är grundat i att många tv-kanaler inte sänder från Sverige – vilket gör att de inte påverkas av den svenska lagstiftningen på området. Exempel på sådana kanaler är bland annat TV3, TV6 och Viaplay samt alla Discovery Networks kanaler med kanaler såsom Kanal 5, Kanal 9 och Eurosport vilka allihop sänder via London. Krav om måttlighet behövs inte tas hänsyn till av spelbolagen där och därför kan det bli svårt att införa begränsningar.

Men när licenssystemet väl vinner laga kraft kommer alla spelaktörer att tvingas underkasta sig svensk lagstiftning för att få fortsätta verka på den svenska spelmarknaden. Därför ser även Ardalan Shekarabi positivt fram emot ett införande av licenssystemet.